Chicagos nei til FIFA: Om makt og moralsk forvaltning
Chicago valgte å si nei til fotball-VM 2026. Avgjørelsen handlet ikke om manglende kjærlighet for sporten, men om å beskytte skattebetalerne mot urimelige økonomiske risikoer. Nå som mesterskapet er i gang, bekrefter andre vertsbyer at Chicago tok det riktige valget.
Hvorfor Chicago trakk seg fra VM 2026
Kara Bachman er direktør for Chicago Sports Commission. Jobben hennes er å fremme sport i byen og gjøre den attraktiv for verdens største idrettsbegivenheter. Likevel er hun glad for at Chicago sa nei til FIFA.
Vi hadde veldig lyst til å være med på VM, men avtalen FIFA la på bordet, var langt fra akseptabel, sier hun.
Problemene var mange. FIFA krevde at byen signerte en rekke dokumenter uten mulighet til å forhandle vilkårene. Alt som var viktig for Chicago, alt de ønsket å få vurdert, var i realiteten ikke oppe til diskusjon.
Det er ikke sånn vi kan drive ansvarlig økonomisk forvaltning i en storby, sier Bachman.
Valget ble tatt allerede i mars 2018. Canada, USA og Mexico hadde gått sammen om sin søknad om å arrangere VM. Tre måneder gjensto før FIFA skulle kunngjøre arrangøren. Etter intense forhandlinger tok daværende borgermester Rahm Emanuel det overraskende valget å trekke byen fra søknaden.
Jeg sa bare til FIFA: Jeg vet ikke hva slags folk dere forhandler med, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Dette er ikke en avtale. Jeg er ikke den skarpeste forretningsmannen, men jeg har fullført åttendeklasse i matte, og tallene går ikke opp, har Emanuel sagt til The Athletic.
Hvem betaler regningen når FIFA arrangerer mesterskap?
Avtalen mellom FIFA og vertsbyene er ikke offentlige, men ifølge The Athletic og flere andre medier har FIFA sikret seg så å si alle direkte inntekter fra mesterskapet. Samtidig må byene dekke alle ekstra kostnader knyttet til transport og sikkerhet.
Byene plikter også å fjerne all reklame for selskaper som samarbeider med FIFA, slik som reklamenavn på stadioner. De må stenge av kjørefelt og sikre rask og trygg trafikk for personer FIFA peker ut. Kort sagt: inntektene går til FIFA, mens utgiftene og risikoen faller på innbyggerne.
For en by som verdsetter ansvarlig forvaltning av fellesgoder, var dette uakseptabelt. Det reiser et grunnleggende spørsmål om makt og moralsk ansvar. Når en internasjonal organisasjon eier et arrangement som alle vil ha, gir det en enorm forhandlingsmakt. Spørsmålet er om vertsbyene skal akseptere vilkår som velter den økonomiske risikoen over på skattebetalerne.
Soldier Field og verneverdets betydning
Detaljene rundt Soldier Field ble dråpen som fikk begeret til å renne over. Soldier Field er Chicagos største stadion og en verneverdig bygning. Ifølge Emanuel har FIFA en standardkontrakt som gir dem rett til å beordre endringer på stadioner der VM-kamper skal spilles, for eksempel å bygge tak.
FIFA sa: Vi bruker den klausulen aldri, men det er noe vi ber alle om å ta inn. Jeg svarte: Jeg bryr meg ikke om at dere aldri har brukt det. Det vil alltid være en første gang. Ta det ut, så kan vi jobbe oss gjennom de andre problemene, sier Emanuel til The Athletic.
FIFA nektet å fjerne klausulen. For Chicago var det uaktuelt å akseptere en kontrakt som kunne tvinge frem byggendringer på et verneverdig stadion, med en potensiell utgift på 50 til 100 millioner dollar for skattebetalerne, uten at byen hadde noe å si.
Så jeg sa at det er ikke sjans i havet for at jeg lar dere bestemme en utgift på 50 til 100 millioner dollar for skattebetalerne, og jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, sier Emanuel.
Nå misunner andre byer Chicago
Da fotball-VM sist ble arrangert i USA i 1994, var åpningsseremonien lagt til Soldier Field. Like før årets VM spilte USA sin generalprøve nettopp der, foran 63 000 tilskuere. Byen har to store internasjonale flyplasser og mer enn 100 000 hotellrom. Derfor er dette også et tap for FIFA, mener Bachman.
De hadde helt klart tjent på å ha med Chicago. Vi har enorm erfaring med å arrangere store mesterskap, sier hun.
Men nå som VM er i gang, bekreftes Chicagos bekymringer. Bachman forteller at kollegaer i flere vertsbyer strever med å fylle hotellrommene sine, langt mer enn de var lovet og hadde forventet.
Jeg får meldinger fra folk som rett ut sier at de misunner oss, som valgte å si nei, sier hun. Vi har venner i byer som Kansas City og andre steder i Midtvesten som jobber på spreng for å få fylt rom. De har færre hotellrom enn oss, og likevel sliter de. Det er et ganske tydelig tegn på at realiteten ikke ble som lovet.
FIFA har flere ganger vist til sin egenproduserte rapport som slår fast at USA vil tjene mer enn 30 milliarder dollar på VM. For Chicago var imidlertid regnestykket et annet. Det handler ikke bare om samlet nasjonal inntekt, men om hvem som faktisk bærer kostnadene lokalt.
Selvfølgelig finnes det skuffelse. Vi elsker fotball her, og vi ville ha fylt stadion til randen om vi fikk kamper. Men mange i Chicago ser nå hvilke kostnader andre byer står i, og er egentlig ganske glade for at vi ikke befinner oss i samme situasjon, sier Bachman.
Hva betyr dette for fremtidige mesterskap?
Bachman er tydelig kritisk til FIFA, men hun skiller mellom kritikk av organisasjonen og ønsket om at mesterskapet skal lykkes.
FIFA er en enorm organisasjon med et historisk arrangement som alle vil ha, og det gir dem en enorm maktposisjon. Jeg er ikke mot endring, men mange av endringene vi har sett de siste årene, synes jeg ikke går i riktig retning, sier hun.
Vi vil at turneringen skal lykkes. Det er bra for sporten, for fansen og for alle som er glade i fotball. Vi skulle gjerne vært en del av et vellykket mesterskap, men for oss ville det vært et nederlag å måtte sende regningen til innbyggerne. For Chicago er det ikke suksess, det er et nederlag, sier hun.
Spørsmålet om kvinners VM i 2031 henger i luften. Bachman er klar: hvis Chicago skal være med, kreves det store endringer i kontraktene. Vi trenger avtaler som ikke velter risikoen over på skattebetalerne, sier hun.
FIFA har ikke besvart henvendelser om denne saken.
Hvorfor sa Chicago nei til FIFA og VM 2026?
Chicago sa nei fordi FIFA krevde at byen signerte en kontrakt uten mulighet til å forhandle vilkårene. Byen måtte dekke alle ekstra kostnader knyttet til transport og sikkerhet, mens FIFA sikret seg nesten alle direkte inntekter. Vernevernet til Soldier Field stadion gjorde saken enda mer komplisert.
Hvilke kostnader må vertsbyene dekke under VM?
Vertsbyene må dekke ekstra kostnader for transport og sikkerhet, fjerne reklame for selskaper som ikke samarbeider med FIFA, stenge av kjørefelt for prioritert trafikk og garantere hotellrom. Inntektene fra mesterskapet går i all hovedsak til FIFA.
Ønsker Chicago å arrangere VM igjen?
Chicago kan tenke seg å arrangere igjen, inkludert kvinners VM i 2031, men krever da at kontraktene endres fundamentalt. Avtalene må sikre at den økonomiske risikoen ikke veltes over på skattebetalerne, ifølge direktør Kara Bachman.